Zdalny monitoring pracowników – jakie niesie korzyści?
Monitorowanie pracy zdalnej jeszcze do niedawna budziło kontrowersje. Zastanawiano się, co jest ważniejsze – prawo pracodawcy do wiedzy o tym, czym zajmują się pracownicy w czasie pracy czy prawo pracowników do prywatności. Obecnie, nikt już nie ma wątpliwości, że pracodawca może i powinien monitorować pracę zdalnych pracowników. Przynosi to szereg korzyści.
W ciągu ostatnich lat zdalne monitorowanie komputerów w firmach stało się akceptowaną i powszechną praktyką.
Dostępne badania wskazują, że już w 2007 r. aż 66% amerykańskich pracodawców sprawdzało, jakie strony internetowe odwiedzają pracownicy. Dodatkowe 45% firm rejestrowało naciśnięcia klawiszy, a 43% przeglądało pliki komputerowe. Z drugiej strony, jedynie 10% pracodawców monitorowało aktywność pracowników w mediach społecznościowych.
Badanie 239 korporacji przeprowadzone przez Gartnera w 2018 r. ustaliło, że ponad 50% z nich wykorzystywało jakiś rodzaj monitoringu pracowników, taki jak np. monitorowanie e-maili. Wskaźnik ten wzrósł z 30% zarejestrowanych w 2015 r. Jednocześnie szacowano, że w 2020 r. nawet 80% dużych firm wdroży rozwiązania do monitoringu pracy zdalnej.
Pandemia COVID-19 i lawinowe rozpowszechnienie tak zwanego home office spowodowały, że zdalne monitorowanie pracowników stało się standardem. Firmy, które nie stosowały dotąd tych rozwiązań, w trosce o efektywność pracy zdalnej wdrożyły je w ciągu ostatniego roku.
Monitoring pracy zdalnej – korzyści
Kontrola efektywności pracy zdalnej to najważniejszy powód używania oprogramowania monitorującego, ale nie jedyny. Monitorowanie aktywności pracowników może się także przyczynić do wykrywania zagrożeń wewnętrznych, z możliwością automatycznego powiadamiania administratorów lub menedżerów o potencjalnie złośliwej aktywności i nietypowym zachowaniu.
Zdalny monitoring pracownika, choć nie zawsze jest niezbędny to jednak zdecydowanie warty rozważenia.
Narzędzia do monitoringu pracy zdalnej – możliwości
Chociaż możliwości narzędzi, których zadaniem jest monitoring pracy zdalnej różnią się między sobą większość z nich pozwala na szczegółową analizę działań pracowników na laptopie, PC i urządzeniach mobilnych. Do najczęściej spotykanych funkcjonalności należą:
- śledzenie odwiedzanych stron internetowych i używanych aplikacji, z opcją powiadamiania administratora, kiedy odwiedzane są zabronione strony lub aplikacje,
- pulpity analityczne, które zapewniają przegląd tego, gdzie spędzono czas i czy był on wykorzystany produktywnie,
- regularne zrzuty ekranu i ciągłe nagrywanie wideo,
- nagrywanie dźwięku z głośników i mikrofonu urządzenia,
- rejestrowanie naciśnięć klawiszy w dowolnej aplikacji,
- dzienniki historii i odtwarzanie wideo.
Czy istnieje druga strona medalu?
Czy konsekwencją długoterminowego korzystania z oprogramowania śledzącego w czasie pandemii może być spadek motywacji pracowników? Zdecydowanie nie. Są dowody, że korzyści z pracy zdalnej – takie jak większa elastyczność i łatwiejsze godzenie życia zawodowego z prywatnym – przewyższają ewentualne związane z nią niedogodności, takie jak świadomość bycia monitorowanym w czasie pracy.
Monitorowanie pracy zdalnej, jako sposób na efektywność
Podsumowując, monitoring pracy zdalnej to rozwiązanie, które dobrze użyte może uwolnić firmę od problemów z produktywnością. Sama świadomość pracowników, że „szef patrzy” sprawi, że sumienniej będą oni wykonywać swoje obowiązki.